Çar05242017

Last updateSal, 23 May 2017 9am

Sınav Kaygısı: Kişinin sınav sonucunda elde edeceğini düşündüğü akademik başarısızlığı genelleyerek bunu kişiliğinin başarısızlığı olarak algılamasından kaynaklanan, dolayısıyla öğrenilen bilginin sınav sırasında etkili bir biçimde kullanılmasını engelleyen ve başarının düşmesine yol açan  yoğun kaygı durumudur.  Sınav kaygısı aslında gerekli ve faydalıdır. Öğrenciyi öğrenmeye, bir amaç edinmeye motive eder. Faydalı olmayan yüksek ve  aşırı kaygıdır. Aşırı sınav kaygısı başarısızlığa neden olabilir. Orta düzey kaygının başarıyı olumlu etkilediğini hepimiz çok iyi biliyoruz.

Sınav Kaygısının Nedenleri;

Zamanı Etkin Kullanamama: Sınava çalışmaya geç başlama, konuların yetiştirilememesi veya erken başlanmasına karşın zamanın etkin kullanılmaması nedeniyle konuların yetiştirilememesi, konu tekrarının yapılamaması kaygıyı artırır.

Yanlış Ders Çalışma Alışkanlıkları: Plansız ve programsız ders çalışmak başarısızlığın en  önemli kaynağıdır. Kişinin motivasyonunun düşmesine neden olur.

Mükemmeliyetçilik Düşüncesi: Yaptıklarının, en iyi ve  hatasız olması gerektiğine inanan kişinin kaygı düzeyi yükselir.

Başarısızlık Korkusu: Başarısız olma korkusunu yoğun yaşayan bireylerin, kendilerine olan güvenleri azalır ve  kaygı düzeyi yükselir.

Sınava Çok Fazla Anlam Yüklenmesi: Kişinin potansiyellerine uygun olmayan amaç belirlemesi ya da sınavı kendini kanıtlayacağı bir platforma dönüştürmesi de kaygı  düzeyini yükseltir.

Aile Baskısı: Ailelerin çocuklarından çok fazla beklentisinin olması ve çocuğun bunları gerçekleştiremeyeceği düşüncesi  de kaygı düzeyini yükseltir.

Belirsizlik, sınavın kişilik ya da zeka ölçümü olarak algılanması sınav kaygısının nedenleri arasında yer almaktadır.

Sınav Kaygısını Azaltmak İçin Ailelere Öneriler;

1- Sınava planlı, programlı ve zamanında çalışması yönünde hatırlatmalar yapınız.

2- Düzenli uyumasını sağlayın. Sınav gününe kadar uyku düzeninde değişiklikler yapmayın özellikle sınav akşamı çok erken uyuması konusunda ısrarcı olmayınız.Yatağa gittiği zaman uyuyamazsa stresi daha çok artacaktır.

3- Düzenli kahvaltı yapmasını sağlayınız. Güne kahvaltı ile başlayan öğrencilerin daha zinde, dikkatini daha iyi yoğunlaştırabilen ve daha başarılı olduklarını hepimiz çok iyi bilmekteyiz.

4- Kaygıyı artırıcı besinlerden uzak durmasını ya da besinleri azaltmasını sağlayınız. ( Kahve, çay, kola, fast food yiyecekler v.b )

5- Sürekli sınav günü hakkında konuşmalar ve hatırlatmalar yapmayınız.

6- Sınav sonucu ne olursa olsun onu sevmeye ve değer vermeye devam edeceğinizi sadece söylemeyin, bunu gerçekten hissettirin.

7- Sınav anında üst üste yapamadığı sorular olduğunda o sorularla inatlaşmak yerine durup, 2-3 kez derin nefes alıp nefes egzersizi yaparak sakin olması ve  diğer sorulara geçmesi konusunda yönlendirmeler yapınız.

8- Sınav öncesi elinden geldiğini yaptığına inanmasını sağlayınız.

9- Öğrendiği her şeyi unuttuğunu söylediğinde sınav anında soruları okurken hatırlayacağı konusunu konuşunuz.

10- Felaket yorumları içeren düşüncelerden uzak durmasını sağlayınız. ( “Bu sınavda başarılı olamayacağım, yetersizim.”,“Ellerim titreyecek, karnım ağrıyacak, midem bulanacak.”, “Beynim uyuşuyor,  zaten okuduklarımı da anlamıyorum, evet evet var bende bir şey.” ‘’Herkes benden daha iyi puan alacak’’. ‘’ Sınavım kötü geçerse ailemin yüzüne nasıl bakarım.’’) Olumlu düşünceler oluşturmasını sağlayınız.

11- Onu en çok kaygılandıran düşüncenin ne olduğu hakkında sohbet ediniz. Öyle düşünmesinin ona  faydası olmadığı hakkında konuşun.

12- Haftanın belli günlerinde bedenini rahatlatacak fiziksel egzersizler yapmasını sağlayın hatta gerekirse birlikte yapınız.

13- Sınava yakın onu mutlu eden ve sohbet edince rahatlayacağı kişilerle iletişim kurmasını sağlayınız.

14- Geçmişteki başarısızlıklarını değil başarılarını hatırlamasını sağlayınız. Ders dışı etkinliklerdeki başarıları da olabilir.

15- Onunla vakit geçirerek sevdiği aktiviteleri yapmaya özen gösteriniz.

16- Kendi kaygılarınızı ona hissettirmemeye çalışınız.