Çar11222017

Last updateCum, 17 Kas 2017 9am

Ödev Yapma Alışkanlığı

ÇOCUĞUM DERSİN-ÖDEVİNİN BAŞINA BEN UYARMADAN OTURMUYOR!

Ailelerin en çok yakındıkları konulardan biri çocuğun kendi başına ödev yapmaması, sürekli bir hatırlatmaya veya çevresinde birileri varken yapmaya ihtiyaç duyması yönündedir. Ayrıca aileler ödevler çok uzun sürdüğünden bir başka etkinliğe vakit kalmadığını ve bazen çocukların ödevlerini baştan savma yaptıklarından şikâyet ederler.

Ebeveynlerin bu ve buna benzer şikâyetleri bazen kendi hatalarından kaynaklanıyor olabilir. Şöyle ki;

  1. Eğer anne-baba çocuğun unuttuğu ödevlerini onun yerine telefonda öğreniyorsa, ya da araştırma ve proje ödevlerini çocuğun yerine ‘daha iyi’ olması adına kendi yapmaya kalkışıyorsa, unuttuğunda okula götürüyorsa, çocuk ödev yapma sorumluluğunu kendi üzerine almak istemez. Bunu, ailenin sorumluluğu zanneder ve her seferinde onların hatırlatmasına ve yardımına ihtiyaç duyar.
  2. Sürekli ödevlerini yapıp yapmadığı sorgulandığında, ailenin ağzından oğlum-kızım ders çalış, ödev yap kelimesi düşmediğinde, çocuk “nasıl olsa ben hatırlamasam da annem babam hatırlatır” diye düşünerek siz uyarmadan dersin başına oturmaz.
  3. Anne babanın çocuğun ödevlerini kontrol ederken çok titiz davranarak sıkı düzeltmeler yapması,
  4. Sürekli eleştirilerde bulunup sık sık müdahale etmesi şeklinde mükemmellik beklentisi, çocuğun çok özenli yapması adına gereğinden fazla vakit kaybetmesine neden olur.
  5. Ebeveynler çocuk gelir gelmez hiç dinlenmeden ödev yapması konusunda ısrarcı olurlarsa çocuk ödev yapmaktan soğuyabilir. Bu nedenle çocuğun yarım saat-kırk beş dakika dinlenmesi önerilir.

Çocuğa ödev yapma sorumluluğu kazandırmak istiyorsanız;

  1. Çocuk ödevlerini ne zaman nerede yapacağını, ne kadar süreceğini bilirse ya da bunlar bir plan dâhilinde yapılırsa ödevleri ertelemesinin önüne geçilebilir.
  2. Çocuk ödevlerini yaparken TV ve bilgisayar karşısında yapmamalarına dikkat ediniz.
  3. Eğer çocuğunuz ödevini özensiz yapıyorsa ona ödev için belli bir süre belirlemek bu sorunun çözülmesine yardımcı olabilir.
  4. Çocuğa “Ne çabuk bitirdin hadi geç ödevlerini kontrol et” şeklinde sürekli uyarılarda bulunmak ödevlere karşı soğumasına neden olabilir.
  5. Ödevden önce gereken malzemelerin temin edin ve çocuğun bunu ödevlerden önce hazırlamasını isteyin.
  6. Çocuk yaptığı ödevleri okula götürmeyi sık sık unutuyorsa, evde “ödev koyma yeri” oluşturabilirsiniz. Akşam ödevlerini oraya bırakıp sabahta oradan alma alışkanlığını bir süre sonra kazanacaktır.
  7. Siz olmadan ödevlerini yapmıyorsa, ödevlerini nasıl yapacağı konusunda önce ona yol gösterin, kendi başına yapması için süre belirleyin.
  8. Asla onun yerine ödevlerini siz yapmayın, ödev yaparken başında bekleyip sık sık düzeltme yapmayın. Siz olmadan ödev yapmıyorsa ve sizin olmanızı alışkanlık haline getirdiyse bunu kırmak için kararlı ve tutarlı davranın. Sonunda öğretmeninden ceza bile alacak olsa ödevlerini kendi başına yapmasını; eğer yapmıyorsa öğretmeninin vereceği cezaya katlanmasını söyleyin. Bir süre sonra sizin desteğinizi göremeyince sizle ödev yapma alışkanlığından vazgeçecektir. Yalnızca bu süreç içerisinde ödevlerini bitirdikten sonra kontrol edebilir ya da ara sıra çok takıldığı yerde ödev yaptığı odaya gelip küçük ipuçları verebilirsiniz.
  9. Çocuk ödevlerini kasıtlı olarak yapmıyorsa, bu durumun nedeni ailenin çocuğu yeterince motive edememesi ve çocuktaki özgüven eksikliği olabilir. Çocuk, “zaten ödev yapsam da ailemin istediği başarıyı yakalayamıyorum” şeklinde düşünüp ödevleriyle uğraşmayabilir.
  10. Ödev yapmadığında çocuğa hakaret ya da aşağılayıcı sözlerle ceza vermeyin.
  11. Ailenin çocuğa gülümsemesi, çabalarını övmesi çocuk için en büyük ödüldür. Bu yüzden ödevlerini maddi bir ödüle bağlamayın bir süre sonra doyumsuzluk yaşayabilir.
  12. Çocuklar en iyi oyunla öğrenir ödevlerinin içine anlamadığı zamanlarda biraz oyun katabilirsiniz.
  13. Ödevlerin ne yarar sağladığını anlatıp çocuğu motive etmeye çalışabilirsiniz.

Not: İlkokul 1’de çocuklar sık sık yardıma ihtiyaç duyduğundan onunla beraber ödev yapmakta sakınca yoktur ama bunu 2. sınıftan itibaren kontrollü bir şekilde azaltmalı, bir süre sonra ödevlerini kendi başına yapmalarını sağlamalısınız. Tabi ara sıra yardım istediklerinde önce doğru yolu gösterip yapamadıklarında destek olabilirsiniz.

NEDEN ÖDEV YAPMALIYIZ?

  1. Ödevlerini düzenli yapan çocuklar yapmayanlara ya da düzensiz yapanlara göre okul hayatında her zaman daha başarılı olurlar. Ödev başarıda istikrarı sağlar.
  2. Ödevlerle çocuğun ne kadar öğrenip öğrenmediği tespit edilir.
  3. Öğrenilenlerin tekrarının yapılmasını sağlar ve unutulmasını engeller. Unutmayın öğrenilen bilgiler o an ne kadar güzel öğrenilirse öğrenilsin tekrar edilmezse bir süre sonra unutulur.
  4. Ödevler çocuğa zamanını planlamasını öğretir.
  5. Sorumluluk duygusunu geliştirir ve başlanılan işi bitirme alışkanlığı kazandırır.